Dieta francouzské ženy

10. listopadu 2011 v 11:39 | hannie |  articles
Tato dieta-ne-dieta se zaměřuje na vyrovnaný vztah mezi jídlem a potěšením, které nám přináší, a nabízí celoživotní strategii převahy kvality nad kvantitou, takže jíte hlavou a ne žaludkem.

Redukční program vychází z bestselleru Mireile Guilian French Women Don`t Get Fat: The Secret of Eating for Pleasure.

Dieta francouzské ženy je charakterizována jako "komplexní postoj k životu". Nabízí strategii životního stylu pro ženy, které chtějí zhubnout až 14 kilo. Kniha je založená na zkušenostech autorky původem z Francie, která nyní žije ve Spojených Státech. Guilianová píše z hlediska svých vlastních zkušeností a pozorování o rozdílném přístupu k jídlu francouzských a amerických žen. Nabízí čtyř fázový plán, který se soustředí na "krátkodobou přeměnu" (trvající asi 3 měsíce), která má osobě na dietě pomoci dosáhnout duševní rovnováhy, podobné té francouzské.
Fáze 1 je třítýdenní inventura jídel, která působí jako zvonění budíku. Pomůže Vám individuálně ohodnotit vaše stravovací návyky a určit ta jídla, která konzumujete nadměrně. Toto detailní ohodnocení se provádí proto, abyste mohli určit specifické situace, které druhy jídla máte vynechat nebo omezit. Měli byste si ujasnit, proč chcete zhubnout a jak vám mohou vaše současné stravovací návyky a výběr jídla bránit v uskutečnění tohoto cíle.
Fáze 2, takzvaný proces přeměny, může trvat od jednoho do tří měsíců a zahrnuje postupný dietetický posun od kvantity ke kvalitě. Toto stadium se nemá uspěchat a někdo na ně skutečně bude potřebovat až tři měsíce. Během této doby je rozhodující zahrnout do stravy široký výběr potravin a pěstovat postoje a vzorce chování, které vám dopomohou k úspěchu - například pozitivní postoj k rituálům nakupování a přípravy jídla, zálibu a pravidelnost v pití, vychutnávání si každého jídla, konzumaci přiměřených porcí, skoncování s nakupováním nekvalitních potravin do zásoby a nalézání vhodných náhrad za vysoko energetické potraviny.


Autorka přichází s užitečnými návrhy na změny chování v náročných situacích. Navrhuje například změnit trasu, pokud se chcete vyhnout pokušení, jako je dejme tomu obchod s potravinami. Plán nás učí vyhýbat se hladu snahou o jeho zvládnutí. Můžete si například naplánovat svačiny, které nebudou velké, ale uspokojí vás. Neměli byste strádat, do tohoto plánu se dají příležitostně zařadit vaše oblíbená jídla, například o víkendech. Když jíte mimo domov, měli byste si objednávat malé porce, připravené z kvalitních ingrediencí. K jídlu si můžete dát příležitostně sklenku vína.
Fáze 3 přináší stabilizaci, ale není příliš jasné, jak ji odlišit od fáze 2. Znovu se zde vracíme ke konzumaci všech druhů potravin, ovšem nyní již v patřičném množství.
Ve fázi 4 se dosahuje požadované váhy a zvyky ke konkrétní osoby nyní odpovídají její chuti a metabolismu.
  1. Plán poskytuje tato následující doporučení:
  2. Vyhněte se extrémům, kdy hladovíte nebo se cítíte příliš plní.
  3. Snažte se vyhnout posedlosti jídlem a dietami.
  4. Nevynechávejte denní jídla ani si jídlo neodpírejte.
  5. Jezte ořechy jako svačinu nebo nasypané na jídlo.
  6. Jezte s mírou, ovšem skutečné potraviny, neužívejte jejich náhrady.
  7. Jezte tři denní jídla, která obsahuje sacharidy, bílkoviny a tuky.
  8. Nenahrazujte denní jídla nápoji, jako jsou například koktejly.
  9. Jezte jogurty se živými kulturami.
  10. Jezte tak, abyste se nepřejídali nebo necítili provinile.
  11. Vychutnávejte si kvalitní chléb a čokoládu v umírněném množství.
  12. Pochutnávejte si na čerstvých potravinách a šťavnatém ovoci a zelenině v období, kdy zrají.
  13. Používejte čerstvé nebo sušené bylinky a koření.
  14. Zaměřte se na kvalitní potraviny v malých porcích.
  15. Pokud znovu uděláte staré chyby, prostě se vraťte k plánu.
  16. Učiňte fyzickou aktivitu přirozenou součástí svého dne a další vybrané činnosti (například chození do schodů místo používání výtahu). Ke zvyšování své fyzické síly používejte činky.
  17. Naplánujte si dopředu, co budete jíst.
  18. Jídlo si vychutnávejte, zpomalte, uvolněte se a udělejte si na ně čas - jídlo nemá být jen jednou z mnoha činností, které vykonáváte současně.
  19. Z jídla si udělejte potěšení a zaměřte se na "dobré", nikoli "špatné" potraviny.
Fakta, která nesouvisejí jen s touto dietou, ukazují, že změny chování během snahy o redukci váhy, kam patří kontrola velikostí porcí, pravidelná fyzická aktivita, sebeovládání a sebekontrola, mohou být při dlouhodobém udržování optimální váhy účinné.

Dieta francouzské ženy se zaměřuje na vypěstování inteligentního postoje k jídlu, doplněného kontrolou porcí, k dosažení pomalé, ale stálé dlouhodobé změny. Její nevýhodou je, že zatímco se soustředí na přístup a změny chování, nemá žádný konkrétní režim, zakázané potraviny nebo strukturované modely jídel jako vzor.

Tato dieta pravděpodobně osloví ty z vás, kteří nemají rádi strukturované modely stravování a dávají přednost změně životního stylu a hodnot. Pro ty, kteří potřebují vedení v tom, co, kdy, kde a jaké množství sníst, bude zřejmě dodržování tohoto plánu obtížné.

Judith C. Rodriguez. Velký průvodce dietami, SLOVART 2009
Guilian, M.: French Women Don't Get Fat: Te Secret of Eating for Pleasure, Random house, 2005

Vlastně bych neměla, co tomuto režimu vytknout. V jeho hlavních bodech obsahuje zásady zdravé výživy. Myslím si však, že problém se může znovu vyskytnout u těch, kteří se nikdy předtím s těmito body nesetkali a neví, co všechno můžou obsahovat. Můžu jen tajně doufat, že v jejich knize jsou ukázkové jídelníčky nebo dále dopodrobna sepsané body či další rady. Protože z toho mála, ze kterého jsem čerpala, by bylo velmi obtížné se dále řídit.
Dále bych chtěla spíše upozornit na to, že nejde ani tak o dietu a shazování kil, jako spíše o upevnění zdraví pomocí potravy, které se nám bude dostávat. Akorát se tento režim jmenuje noblesněji než jen zdravá strava. Jen pro doplnění, nezáleží jen na stravě, ale důležité je zapojit pohyb. Vše pak jde mnohem snadněji a navíc se při sportování naše uvolňují endorfiny které způsobují dobrou náladu, pocity štěstí a tlumí bolest.
 


Komentáře

1 dulcenocqa | E-mail | Web | 10. listopadu 2011 v 11:45 | Reagovat

Ahoj, dneska je na mojom blogu párty kde bude vela súťaží a keď sa do nejakej zapojis tak dostanes aj cenu ako napr. diplom a vyhoda je aj v tom ze ked bude koniec party tak dam clanok ktore blogy sa zapojili a tak budes mat na mojom blogu aj  reklamu...  P.S. neber to ako reklamu ale ako pozvanku

2 evening dresses | E-mail | Web | 23. října 2012 v 9:11 | Reagovat

A. Stop going in circles and get to the point!
http://www.rundress.org/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama